Meie Tokyo kodust mõnusa jalutuskäigu kaugusel asub Tokyo pearaudteejaam (東京駅) - sisemuselt küll täielikult kaasajastatud ja muutunud, kuid vähemalt esifassaadil oma kunagise kuju säilitanud imposantne hoone.
Jaam avati 1914. aastal tänapäevase Tōkaidō liini, Tōhoku liini ja hiljem Chūō liini integreeritud lõpp-peatusena, millel oli varem Tokyos eraldi terminalid. Sellest ajast alates on see olnud Tokyost lääne suunas väljuvate linnadevaheliste rongide peamine lõpp-peatus. Jaam sai Tokyo pommitamise ajal 25. mail 1945 tõsiselt kannatada, kuid jätkas peagi tööd. Tōkaidō Shinkansen, maailma esimene spetsiaalne kiirraudteesüsteem, avati jaama ja Osaka vahel 1964. aastal. Põhjasuunaliste Shinkanseni liinide pikendamisega Uenost 1991. aastal sai jaamast ka värav Kirde-Jaapanisse.
Tokyo jaam, mida teenindavad Shinkanseni võrgustiku kiirraudteeliinid, on Tokyo peamine linnadevaheline raudteeterminal. See on graafikujärgselt sõitvate rongide poolest Jaapani kõige tihedama liiklusega jaam, kus iga päev saabub ja väljub üle 4000 rongi, reisijate läbilaskevõime poolest on tegemist Jaapani idaosas viienda jaamaga, mida läibib keskmiselt üle 500 000 inimese päevas.
Kolmekorruselise jaamahoone projekteeris arhitekt Tatsuno Kingo. Tokyo jaam avati 20. detsembril 1914 nelja platvormiga. Tol ajal olid jaamas väravad ainult Marunouchi poolel, põhjakülg toimis väljapääsuna ja lõunakülg sissepääsuna. Keskvärav oli mõeldud ainult keiserliku perekonna liikmetele.
Suur osa jaamast hävis 25. mail 1945 toimunud B-29 tulepommirünnakus. Pommitamine hävitas katuseluukuplid, samuti suurema osa hoone kolmandast korrusest ja sisemusest. Enamasti säilisid telliskiviseinad ja betoonpõrandad. Hoone rekonstrueerimine lõppes 1947. aastaks, kuid taastatud hoone oli kolmekorruselise asemel vaid kahekorruseline ning algsete kuplite asemele ehitati lihtsad nurkkatused.
Tokyo jaamakompleks on läbinud ulatusliku arenduse, sealhulgas jaama Marunouchi (lääne) ja Yaesu (ida) küljed. Marunouchi pool läbis ulatusliku viis aastat kestnud renoveerimise, mis lõppes 2012. aasta oktoobris, mille käigus taastati ajalooline 98 aastat vana fassaad siinpool jaama sõjaeelses seisukorras. Restaureerimistööde käigus taastati kaks kuplit nende esialgse kavandi järgi. Ümbritsev ala muudeti laiaks väljakuks (Marunouchi Central Plaza), mis ulatub keiserliku palee poole ja kus on ruumi bussi- ja taksopeatuste jaoks. Seevastu jaama Yaesu pool on välimuselt väga linlik.
Peajaama Marunouchi poolne fassaad on peamiselt tellistest ja pärineb osaliselt jaama avamisest 1914. aastal. Peajaam koosneb kümnest saareplatvormist, mis teenindavad kahtekümmend rööbastee, mis on tõstetud kõrgemale tänavapinnast ja kulgevad põhja-lõuna suunas. Peaväljak kulgeb platvormide all ida-lääne suunas.
Jaama eest kulgeb pikk allee keisrilossini, mis on ülipopulaarne pildistamise paik abiellujate seas.
Teksti koostamisel on kasutatud Wikipedia infot.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar